Screenshot 2 96
AUTOR: H.D.
DATUM:
KATEGORIJA: Svijet / Vijesti
Kurbani 2021

Kad je Narodna Republika Kina bijesna, njen megafon na engleskom Global Times napada one na koje je bijesna. Naslov “Vodič zapadnog tiska za stvaranje antikineskih glasina o vrućim pitanjima ili ni iz čega” znak je da je neki tekst jako zasmetao navodno komunističkim mandarinima u Pekingu.

The Wall Street Journal (WSJ) je u dva teksta otvorio pitanje je li, možda, virus koji je izazvao globalnu pandemiju ipak pobjegao iz laboratorija u Wuhanu gdje je globalna javnozdravstvena kriza počela. Kinesko Ministarstvo vanjskih poslova reagiralo je burno: “SAD neprestano smišlja nedosljedne tvrdnje i traži istragu laboratorija u Wuhanu. To u potpunosti pokazuje da neke ljude u SAD-u nije briga za činjenice i istinu”.

A zatim je Kina zatražila da se istraže rani slučajevi bolesti izazvane koronavirusom u SAD-u. WSJ je lukavo planirao objavu neposredno uoči početka zasjedanja Skupštine Svjetske zdravstvene organizacije (WHO), znajući da će tako dobiti globalni odjek.

SAD je na tom skupu, koji se održava u Ženevi, zatražio da se međunarodnim stručnjacima dopusti da ocijene moguće izvore virusa i “rane dane izbijanja zaraze”. U Kini. A Peking to neće dopustiti. Na svoju štetu jer WSJ je objavio uravnotežene tekstove koji otvaraju niz pitanja na koja svijet nema odgovore. A trebao bi imati.

U prvom se navodi da je troje znanstvenika s kineskog Instituta za virusologiju u Wuhanu (WIV) hospitalizirano u novembru 2019. godine, prije nego što je Kina objavila informaciju o izbijanju zaraze. Izvor je dosad neobjavljeno izvješće američke obavještajne službe.

Glasnogovornica Vijeća za nacionalnu sigurnost, neimenovana, nije željela komentarisati izvještaj objavljen u WSJ-u, ali je rekla da administracija predsjednika Joea Bidena još uvijek insistira na “ozbiljnim pitanjima o najranijim danima pandemije, uključujući i njeno porijeklo koje se povezuje s Narodnom Republikom Kinom”.

“Nećemo davati izjave kojima prejudiciramo aktualnu studiju WHO-a o izvoru SARS-CoV-2, no jasno je da bi međunarodni stručnjaci trebali temeljno procijeniti tehnički vjerodostojne teorije”, rekla je glasnogovornica.

Izmet šišmiša

WHO je početkom godine konačno poslao tim koji je u Wuhanu trebao obaviti istragu, ali je tokom rada, o čemu smo izvještavali, naišao na niz prepreka. SAD, Norveška, Kanada, Velika Britanija i druge države u martu su izrazili zabrinutost nakon objave izvješća misije za utvrđivanje činjenica. Za to imaju niz razloga, među kojima je i pitanje neizvještavanja o slučaju istraživača koji su se razboljeli prije 8. decembra 2019. godine kad je, prema tvrdnjama kineske vlade, neupitno otkriven prvi pacijent sa simptomima covida-19.

Peking je timu WHO-a odbio dati podatke o ranim slučajevima covida-19, rekao je jedan od istražitelja. O tome je u februaru izvijestio Reuters, uz komentar kako bi to moglo zakomplicirati napore da se dozna na koji je način pandemija počela. Tim WHO-a nije dobio na uvid ni osnovne podatke, sigurnosne zapisnike i laboratorijske zapise o radu na koronavirusima šišmiša u Wuhanu.

WSJ u drugom tekstu navodi da je u aprilu 2012. godine oboljelo šest rudara koji su ušli u napušteni rudnik u blizini Wuhana kako bi počistili izmet šišmiša. Svi su imali simptome koji odgovaraju današnjim kliničkim slikama, a trojica su preminula u augustu.

Istraživači iz Wuhana počeli su rad na virusima iz rudnika te otkrili i dotad nepoznati soj virusa sličnog SARS-u koji je dobio ime RaBtCoV/4991. A on je pokazao da lako može izmjenjivati genetički materijal sa sličnim virusima i tako stvarati nove koji bi mogli zaraziti ljude. Istraživanje je vodila dr. Shi Zhengli koja je rezultate objavila 2016. godine u časopisu Virologica Sinica, ali nije navela slučajeve bolesnih rudara, nego je spomenula samo napušteni rudnik.

Ne može do rudnika

U februaru prošle godine je dr. Shi u časopisu Nature objavila postojanje virusa RaTG13 koji je 96,2 posto genetski identičan virusu SARS-CoV-2. Nakon toga su znanstvenici izvan Kine primjetili zapanjujuće sličnosti tog virusa i RaBtCoV/4991. Pod njihovim je pritiskom dr. Shi konačno priznala da je riječ o istom virusu te je ispravila tekst u časopisu Nature dodavši i dio o oboljelim rudarima.

Sve navedeno stvara dojam opravdane sumnje  kako Kina odbija bilo kakvu daljnju suradnju. Naprimjer, pristup rudniku je onemogućen, a novinara WSJ koji se ipak probio policija je ispitivala pet sati. Izbrisali su mu sve slike iz mobitela. Sve je više znanstvenika, pa i onih koji su prije odbacivali tezu o nekontroliranom bijegu virusa iz laboratorija u Wuhanu, koji traže nastavak istrage.

Cilj im je, navode, da se sveobuhvatnom istragom uklone nepoznanice i dodatno olakšaju borbu s virusom. Peking je neumoljiv i kako sada stvari stoje, nećemo saznati što se točno događalo u laboratoriju u Wuhanu. Izvješće WHO-a iz marta je zaključilo da je virus vjerojatno prenesen sa šišmiša na čovjeka preko druge životinje te da je nekontrolirano curenje iz laboratorija krajnje nevjerojatan izvor.

Važna je riječ “vjerojatno”, kao i izbjegavanje potpunog odbacivanja ljudske pogreške. Na što smo još tada upozorili.